هفته‌اي 2 تا 3 وعده ماهي بخوريد


 

نويسنده:دکتر سهيلا خوش‌بين




 
در تمام دوران زندگي، تغذيه به‌عنوان عامل تقويت‌کننده جسم و روان و موثر در حيات ارزش بسيار زيادي دارد. در دوران کهولت نياز به انرژي، کاهش مي‌يابد. اين مساله به علت بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمي و کم شدن انرژي‌هاي اوليه بدن است.
نکته مهم اينکه در دوران سالمندي تغييراتي در بدن ايجاد مي‌شود که ما هيچ‌گونه دخالتي در آن نداريم، ولي برخي عوامل مي‌توانند بروز سالمندي را به تعويق بيندازد يا از شدت تغييرات ايجاد شده در بدن بکاهند. تحقيقات تغذيه‌اي نشان داده است افرادي که از عمر طولاني‌تري برخوردارند داراي خصوصيات زير هستند:
• هر روز به‌طور مرتب صبحانه مي‌خورند. در هر وعده حجم غذاي کمي مصرف مي‌کنند.
• همواره وزن ثابتي دارند (تغيير وزنشان کمتر است).
• ميوه و سبزي در برنامه غذايي روزانه آنها وجود دارد. چربي و مواد غذايي چرب کمتر مصرف مي‌کنند.
• از مصرف نمک و مواد غذايي شور به مقدار زياد خودداري مي‌کنند.
علاوه بر اين موارد عوامل ارثي و ژنتيکي، فعاليت‌هاي بدني منظم، اجتماعي بودن، معاشرت‌هاي دوستانه و مسايل اقتصادي مي‌توانند در افزايش طول عمر انسان موثر باشند. نوع تغذيه در دوره سالمندي بسيار مهم است چون سوءتغذيه و عدم توجه به نوع تغذيه در دوران کهولت، به کم‌اشتهايي منجر مي‌شود و اين خود باعث عوارضي مانند خستگي، کاهش تحرک يا عدم تحرک بدني، ضعف، فراموشي و ناراحتي‌هاي عصبي مي‌شود. اضافه وزن، پوکي استخوان، فشارخون بالا، چربي خون بالا و قند خون بالا از مشکلات شايعي هستند که تغذيه صحيح يکي از راه‌هاي کنترل آنهاست. البته وضعيت سلامت لزوما وابسته به سن نيست بلکه در هر سني مي‌تواند قابل تغيير به وضعيت بهتر يا بدتر باشد. در صورت کنترل نکردن اين مشکلات، ميزان ابتلا به بيماري‌هايي مانند سکته قلبي و مغزي و انواع سرطان‌ها بيشتر مي‌شود. به چند نمونه در اين باره توجه کنيد:
1. مصرف کمتر چربي، ميزان ابتلا به سرطان روده، پانکراس، پستان، پروستات و رحم را کم مي‌کند.
2. مصرف کمتر روغن‌هاي جامد و نمک باعث کاهش فشارخون و کلسترول شده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌ و عروقي را کمتر مي‌کند.
3. مصرف يک يا دو وعده در روز از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، خطر بيماري‌هاي قلبي را 30 درصد کمتر مي‌کند و همچنين خطر ابتلا به سرطان‌ها را مي‌کاهد.
4. کاهش فشارخون به اندازه 6 ميلي‌ليتر جيوه، خطر سکته مغزي را 40 درصد و خطر سکته قلبي را 15درصد کاهش مي‌دهد. اين امر با تغذيه صحيح امکان‌پذير است.
5. مصرف 2 تا 3 وعده ماهي در هفته خطر بيماري‌هاي قلبي‌ و عروقي و آلزايمر را کاهش مي‌دهد.
منبع: www.salamat.com